De Peace Poster Contest, een wereldwijd georganiseerde tekenwedstrijd, werd in 2016 voor het eerst in Rijswijk georganiseerd door de Lions Club Rijswijk.
In Juni 2016 werd gepolst onder de Rijswijkse scholen of er belangstelling was om mee te doen.
3 scholen, te weten de De Godfried Bomansschool, de Petrusschool en de Wethouder Brederodeschool reageerden heel enthousiast en meldden zich voor de wedstrijd aan.

Van 17 t/m 25 September werd wereldwijd de Vredesweek georganiseerd met op 21 September de Internationale dag van de Vrede, uitgeroepen door de Verenigde Naties.

Honderdduizenden kinderen in de leeftijd van 11, 12 en 13 jaar gaven in de vorm van een poster uiting aan hun gevoelens over Vrede.

Het Thema in 2016 was: “Vier de Vrede”. Alle deelnemers waren heel enthousiast en beseften ook dat de roep om vrede helaas steeds actueler wordt. Het is niet voor te stellen dat er zelfs op Rijswijkse scholen kinderen zijn die zich niet veilig voelen. De beelden van oorlog en onrust die de kinderen meestal ongewild toch tot zich krijgen, zorgen voor ongerustheid. Iets wat voor kinderen natuurlijk geen issue mag zijn. De jaarlijks terugkerende Peace Poster Contest is daarom een prima handvat voor de leerkrachten om in de vredesweek hier aandacht aan te geven. Tijdens de Vredesweek is ook de “Week tegen pesten”, dus een link is snel te leggen. De Lionsclub Rijswijk is er trots op dit evenement te hebben mogen organiseren binnen Rijswijk.

In de Rijswijkse Bibliotheek werd een expositie ingericht waarna de posters beoordeeld werden door een vakjury bestaande uit de Rijswijkse Kunstenaars Pat en Peter Gentenaar en de Haagse kunstenares Jacqueline Stubenitsky.

De tekeningen van de nummers één per school gingen door naar de volgende ronde op Districtsniveau. Dat waren de tekeningen van Wouter van Heek (Godfried Bomansschool), Alexander Lee Bourke (Petrusschool) en Jessica Cadil (Weth. Brederodeschool).
Een eervolle vermelding kreeg Tess Bennink (Gotfried Bomansschool) die ook door ging naar de volgende ronde.

Wethouder Marloes Borsboom en de directeur van de bibliotheek, Harm Smit verzorgden de prijsuitreiking.

Helaas was er voor de Rijswijkse deelnemers geen vervolg maar uiteindelijk ging de tekening van de landelijke winnaar naar het Public Relations Department van Lionsclubs International in Oak Brook, USA om mee te dingen naar de wereldprijs.

Die prijs is $5.000 en een reis naar de Lionsdag van de Verenigde Naties in New York (ouders mogen mee). Verder werden de 23 beste posters beloond met $500 per poster.

In 2017 zal de Lionsclub deze Peace Poster Contest weer organiseren in de hoop dat er nog meer scholen gaan deelnemen.