Vakantiegeld over? Genees een blinde!

In de AH winkel aan de Kerklaan staat een zuil waarin je vreemd en oud geld kunt doen. Met de opbrengst worden staaroperaties in ontwikkelingslanden betaald.

In een verzamel zuil in de Albert Heijn supermarkt aan de Kerklaan zamelen de Rijswijkse Lions oud en vreemd geld in voor staar operaties in arme derde wereld landen.
De meeste Nederlanders hebben wel oud en vreemd geld in de keukenla liggen. Geld dat overgebleven is van een vakantie of dat gewoon niet meer is in te wisselen. Ook als het maar een klein bedrag is, kan er via de verzamelzuil toch nog een zinvolle bestemming aan worden gegeven.

De Lions zijn via hun netwerk in staat om munten en papiergeld uit de hele wereld om te zetten in euro’s. Oud geld dat door nationale banken niet meer wordt ingewisseld, wordt op een veiling aan de hoogst biedende verzamelaar verkocht.

De opbrengst van de actie gaat naar Lionsclubs in ontwikkelingslanden. Met het geld worden daar mensen die door staar blind zijn geworden gratis geopereerd zodat ze weer kunnen zien. Een staaroperatie daar kost slechts € 15. Dankzij het feit dat Wilde Ganzen onze actie 50% premie geeft, is er dus minder dan € 10 nodig om één blinde weer ziende te maken.

Alle Lions zijn onbetaalde vrijwilligers en bij hen blijft er dus nooit iets aan de strijkstok hangen. Daarom werd de charitatieve tak van de Lions tot de beste Niet Gouvernementele Organisatie (NGO) ter wereld uitgeroepen. Met 1.3 miljoen Lions in 205 landen, zijn de Lions de grootste serviceclub organisatie in de wereld.

Resultaat

In 2015 heeft de actie € 60.000,- opgebracht.
Sinds de start in 2005 werd ruim € 395.000,- bijeengebracht, goed voor 26.333 oogoperaties.