Norbert de Kramer, voorzitter van de Lionsclub Rijswijk, overhandigde op donderdag 2 juni, in het bijzijn van Jeffrey Keus, wethouder van Rijswijk, een cheque van €1500 aan Marilotte, een van de kinderen van het Rijswijkse KDC AandachtsLab. Het geld is bestemd voor aangepast spelmateriaal.

Het Rijswijkse AandachtsLab is een kleinschalig kinderdagcentrum voor kinderen tot 18 jaar die ernstig meervoudig beperkt zijn. Zij zijn de hele dag volledig afhankelijk van anderen. “Dat vraagt specifieke en intensieve zorg. Niet alleen met de focus op ontwikkeling en beweging, maar ook door het streven de kinderen meer te laten participeren in de maatschappij. We zorgen dat de kinderen meedoen in plaats van toeschouwer zijn”, vertelt Maud Halkes, oprichtster van KDC AandachtsLab.

Initiatief ouders

KDC AandachtsLab, dat op 2 januari 2019 de deuren opende in de voormalige kleuterschool aan de Labouchèrelaan, is een initiatief van een aantal ouders. Ze willen dat al het zorggeld ook echt naar de zorg gaat. “Het bestuur - van drie ouders - werkt onbezoldigd, dus zijn er weinig overheadkosten. Daarnaast worden er veel vrijwilligers ingezet voor onder andere hulp bij wandelen, de boodschappen, huishoudelijke taken, onderhoud aan het pand en tuin, etc. De begeleiders besteden daardoor hun tijd optimaal aan de kinderen”, vertelt Maud Halkes. Zij is Voorzitter van de Raad van Bestuur en moeder van een van de kinderen.